Vakhit

Valtorta Mária, ez az élete végéig ágyhoz kötött beteg olasz leány a múlt század negyvenes éveiben több mint négyezer oldalon írta le látomásait Jézus életéről. Jegyzetei az evangéliumoknál jóval nagyobb részletességgel, bőségesebben tájékoztatnak bennünket Jézus életének eseményeiről és ezek a leírások oly filmszerűek, hogy szinte magunk előtt látjuk a kor Palesztináját, az embereket és magát Jézust is. (Feljegyzéseit halála után kötetekbe rendezték és kiadták. Magyarul is hozzáférhetők a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár honlapján.) Valtorta Mária az egyik kötetben Jézus csodáiról ír, közülük egy jelenet különösen elgondolkodtató. Rövidre fogva: Egy napon Jézus és tanítványai alamizsnát osztottak és gyógyítottak. A kis ház udvarán összegyűltek a várakozó koldusok, nyomorultak, testileg torzultak, betegek és mint ilyenek nemcsak gyógyításra, de a mindennapi betevőre, alamizsnára várakoztak. A jelzett jelenet két öreg vak koldus révén válik meghökkentővé. Jézus átadja nekik az adományt, kinyújtott tenyerükre helyezi a pénzt és türelemmel vár egy darabig. Éppen az imént állított talpra egy bénát és egyenesítette sudárrá a kétrét hajlott öregasszony gerincét. Most mintha megpihenne, tűnődve, szinte várakozással tekint le a két vakra. A koldusok megköszönik a tenyerükbe tett adományt és továbblépnek, anélkül, hogy valami mást is vártak volna. Például olyasmit, mint amit a jerikói vak kért: Add, Hogy lássak! De ezt nem mondták. Noha fültanúi voltak az iménti csodás gyógyulásoknak, ők nem kérik látásuk visszaadását. Egy látó ember igazából fel sem fogja ezt a jelenetet. Ha már ennyire szerencsétlenek, akkor maga Jézus miért nem adja meg nekik kérés nélkül is a látás ajándékát?

A talányt vak ismerősöm, G. magyarázza meg. „Ezek a öreg világtalanok abból tartják fenn magukat, hogy vakok. Vakságuk egyfajta szerény tőke, ez jogosítja fel őket az alamizsnára, ami fedezi szerény megélhetésüket. Ha újra látnának, elveszítenék jövedelmüket, de annyi erejük már nincs, hogy dolgozni tudnának a megélhetésükért.Jézus ezt pontosan tudja és tiszteletben tartja döntésüket.” – magyarázza G. Aztán percnyi gondolkodás után hozzáteszi: „De van itt még valami nehezen megfogalmazható. Húsz évvel ezelőtt, amikor megvakultam, egy orvos barátom annyira megrendült a hír hallatán, hogy felkínálta: minden követ megmozgat, gyűjtést indít, pénzt szerez, hogy kijuttasson Németországba, ahol egy igen speciális műtéttel vissza tudnák adni a látásomat. Nemet mondtam. Először arra gondoltam, hogy mit is kezdenék hirtelen, ha a sikeres műtét nyomán elveszítem a rokkantsági nyugdíjamat? Munkát sehol sem fogok találni – gondoltam. Azt még elhittem volna, ha nehezen is, hogy a műtét segít, de hogy majd dolgozni tudok, munkát kapok, azt már nem. Egyfajta kishitűség volt ez, azt hiszem. Amiként az öreg vakok sem gondolták végig a dolgot. Vagyis hogy aki megajándékozza őket a látás csodájával, az valószínűleg gondoskodik arról is, hogy megéljenek majd valami más módon….

„De volt egy másik indokom is az elutasításra.” – meséli G. „Mégpedig az, hogy miután megvakultam, egyre gyakrabban éreztem azt, hogy megérdemelt büntetésemet kaptam meg korábbi életvitelem, korábbi rosszaságom miatt. Vezekeltem. Adósságomat törlesztettem le. És ez olyan békével és nyugalommal töltött el, amit korábban sosem éreztem . Nem adtam volna oda ezt a békét szívesen a látásomért cserébe sem.”

Eltűnődtem ezen a válaszon. Arra gondoltam, hogy mi van, ha G. többet „fizet” annál, mint amennyivel tartozik? Nem borul-e fel az egyenleg? És vele a lelki egyensúlya? G. azonban megnyugtat:

„Ha túlfizetésbe kerülnék, amit komolyan kétlek, akkor a felesleget átutalom szeretteim tartozásainak kifizetésére. Ha még ezen felül is marad valamennyi, azt ellenségeim hasonló természetű adósságainak fedezésére utalom át. Remélem, az égi könyvelés elfogadja ezt a megoldást.”

Nem találtam hibát az okoskodásában.

Vakhit

Vélemény, hozzászólás?

