Több fényt – A felszabadítás teológiája

A felszabadítási teológia állítólag Dél-Amerikából indult ki az 1960-as években, és az váltotta ki a történteket, hogy a kontinens szegényei egyre elkeserítőbb körülmények közé kerültek.

Az adatokkal csaknem minden stimmel, kivéve az időpontot és a kontinenst. . A nincstelenek  mozgalma ugyanis mintegy másfél évtizeddel korábban indult, mégpedig a szovjetek megszállta Kelet-Európában és annak utolsó nagy erődjében, az ostromlott Budapesten. Az itt szenvedő lakosság körében munkálkodó misszionáriusok és papok ráébredtek, hogy a katolikus egyház által rájuk hagyományozott hittani súlypontú teológia nem alkalmazható ebben a harci helyzetben,  és helyette valami mást, valami hasznavehetőbbet kelllett alkalmazni.  Ez pedig a szegények, az éhező elnyomott lakosság  felszabadítása, menekítése kirablói és gyilkosai elől.  

     Az Ekként  gondolkodó papok Szerint a Biblia a cselekvő Istent állítja elénk, aki magára veszi a szegények és a szenvedők terheit, s az ő felszabadításukon munkálkodik. Ezt csak akkor érthetjük meg, ha mi is beleéljük magunkat a helyzetbe, ha minden erőnkkel az elnyomás megdöntéséért és a szenvedők felszabadításáért szállunk síkra.

Még reménytelen helyzetben is volt erre példa.

A 45-ös ostrom idején beszéltek egy  minorita szerzetesről, Kun Andrásról, aki  fegyverrel a kezében harcolt a Budapestet elözönlő orosz banditák és segítőik  ellen. A nép, vagyis a lakosság hősnek tekintette. A megszállók háborús bűnösnek, terroristának minősítették és a népbíróság kivégeztette. András atya nem vetette le a abitust miután fegyvert fogott népe védelmében. Büszke volt a csuhában elkövetett bátor tetteire., sokkal több nem maradt belőle emlékül, mint a puszta neve meg a hamisított bírósági akták.

De vannak itt haladó hagyományok is.

Vagy négyszáz évvel korábban Tomory érsek is  ferences szerzetesből lett kalocsai érsek és hadvezér. és az ő kezébe is belefért a kard, akárcsak a tatárok ellen fegyvert fogó, ugyancsak kalocsai érsek, Ugrin  kezébeis.  De nem restellt kardot ragadni Buda védelmében György barát sem, aki még a kardinálisi kalapot is kiérdemelte pálos szerzetes létére.

Harcos papjainkat meg sem tudjuk számolni századokra visszamenően.

 

Mostanság  pedig éppen ellenkezőleg gondolkodunk: borzadva emlegetjük a „felszabadulás teológiáját”, miközben néhány évtizede még lelkesen tekintettünk a dél-amerikai Torres atyára, akinek nyakában ott lógott a kereszt mellett a Kalasnyikov. Marxistának gyanították, de amiként Ugrin, Tomory, Fráter György  és András atya sem volt szocialista, Torres atya is csak a szegények pártját fogta a milliárdos banditizmus ellen. Miként a régi magyarok, ők is tudták, szent kenetekkel nem sokra megyünk, ha üres a has és támad a török és a tatár vagy a kolumbiai maffia vagy a Fényes Ösvényen settenkedő  gerillák

Mintha sok más mellett Ferenc pápa szeme erre a tényre is rávetült volna és szándékában áll tenni valamit e téren is. Isten áldása legyen szándékán.

A szegények, a nincstelenek kérdik minduntalan, hogy Miféle impotencia pusztítja a katolikus egyházat és a többi, magát kereszténynek csúfoló gyülekezetet?

Ránktelepítettek egy nyálafolyató világegyházat, amelyik percenként kér bocsánatot  cigánytól, négertől, busmanntól, eszkimótól,  akikkel egyenrangú testvérek  lennénk, ha ők is vállalnák. De természetesen leginkább a zsidótól kérjük a bocsánatot.  az idősebb testvértől mint bűnös, tékozló fiú.

Csak Istentől nem kérjük irgalmas megbocsátását, Talán mert félünk, hogy megkapnánk.

Akkor pedig lőttek a bűntudatunknak, aminek révén vállaljuk a szolgasorsot és a disznóknak szánt eledelt. Mármmint mi, civil közemberek.Négerek, fehérek, sárgák, malájok,magyarok és kazakok.

Föl kéne szabadulni már!

A papokat Jézus Krisztus két lényeges képességgel ruházta fel annak idején. A gyógyítás tehetségével és az ördö kiűzésének képességével a gonosz szellemszállta személyből vagy közösségből.

Mi mást tettek papjaink Tomory érsektől András minorita szerzetesig, ha nem ezt?

És mi lett a földi jutalmuk?

Advertisements
Több fényt – A felszabadítás teológiája

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s